/img/fonsportada/ripollet-parc-pinetons-0505-(16).jpg degradat blanc

L'Ajuntament millora la seva transparència i supera el 80% d'indicadors

10/04/2018

El 2016, va entrar en vigor la Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern de Catalunya (LTC), per la qual l'administració, els organismes i els ens públics tenen l'obligació de donar a conèixer la informació relativa als seus àmbits d'actuació, amb caràcter permanent i actualitzat. Amb aquest objectiu naixia el Portal de Transparència de l'Ajuntament de Ripollet, al qual es pot accedir a través de la seu electrònica, a l'apartat de "Govern obert i transparència". En global, segons marca el consorci AOC (Consorci de l'Administració Oberta de Catalunya), l'Ajuntament es troba en un estat d'acompliment del 83,22 %. Dels 143 ítimes que avalua tenen 119 empenats i en falten 24.

L'Ajuntament millora la seva transparència i supera el 80% d'indicadors -Imatge 1- Aquest dilluns, 9 d'abril, la tinenta d'alcalde, Pilar Castillejo, ha actualitzat els resultats de diverses avaluacions de transparència municipal, els quals han millorat notablement respecte de les anteriors auditories. Aquests són els resultats presentats a la roda de premsa:

- 80,41%, segons la Llei catalana 13/2014,
- 82,76%, segons la Llei espanyola 13/2013
- 86,30%, segons l'Índex de Transparència dels Ajuntaments (ITA), elaborat per l'ONG Transparència Internacional
- 89,06%, segons el Mapa InfoParticipa, elaborat pel laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural de la UAB. Pilar Castillejo ha explicat que han al·legat els resultats que es publicaran pròximament, corresponents al 2018 i amb un percentatge inferior a aquest, perquè només tenen en compte la pàgina web municipal i no la seu electrònica, que acull el Portal de Transparència.

"Aquest pas important en els indicadors", explicava Castillejo, s'ha aconseguit gràcies a les noves eines que hi ha posat l'Ajuntament, les quals permetran repetir bons resultats en futures auditories, deia: "Portàvem els indicadors de transparència molt malament. Suspeníem clarament [...] Si del 30% que teníem abans hem passat al 80%, a partir d'ara, tot és créixer. No és possible fer un retrocés". Castillejo ha parlat d'una consolidació de la transparència municipal: "No només fem l'esforç en informar, sinó que la transparència es consolida i queda".

La informació que ofereix el Portal es divideix en diferents categories: informació institucional i organitzativa; gestió econòmica; acció de govern i normativa; contractes, convenis i subvencions; i catàleg de serveis i tràmits. Tot i els resultats, Castillejo ha destacat que "hi ha molt espai per recórrer en temes de transparència" i que el Portal encara no recull algunes informacions com, per exemple, l'inventari de patrimoni, en el qual estan treballant per adaptar el format al web, o les actes de les juntes de govern, les quals encara no hi són per motius relacionats amb la protecció de dades.

Tot i que el Portal de Transparència de l'Ajuntament ja inclou informació sobre els Patronats Municipals, "per donar una visió global de la gestió", com es tracta d'organismes autònoms, està previst crear els seus propis portals.


Pla Director de modernització administrativa
Aquesta millora del Portal de Transparència està lligada a l'execució del Pla Director de modernització administrativa que l'equip de govern va presentar a l'inici de mandat.

Actualment, l'Ajuntament treballa en la modernització del web municipal, la qual suposarà una transformació de l'actual, tot i mantenir la seva part informativa: "Cada vegada més, el web de l'Ajuntament ha de ser la seu, perquè la seu, per a nosaltres, és l'Ajuntament electrònic i el web ha de ser un reflex de què és l'Ajuntament", ha explicat Castillejo. L'objectiu és que el nou portal web sigui de fàcil accés pel ciutadà. Entre les novetats que s'hi introduiran, la tinenta d'alcalde ha destacat l'expedient electrònic i la carpeta ciutadana, que permetrà al ciutadà accedir a una espècie de perfil en xarxa on, a més de realitzar diferents tràmits, podrà "comprovar tot allò que ell té amb nosaltres: els rebuts, com els tinc, com els puc pagar...".

Aquesta "transformació d'una administració analògica a una administració moderna i accessible", segueix el calendari del Pla Director i el nou web de l'Ajuntament podria estar disponible a finals del 2018. En aquests moments, s'està definint el catàleg de serveis i licitant el desenvolupament del software, però ja s'han unit amb fibra òptica les diferents seus municipals i substituït la maquinària i els servidors, per tal que puguin suportar les noves eines. "Modernitzar no és només un rentat de cara, és canviar-ho tot perquè sigui més eficaç i proper al ciutadà", ha explicat Castillejo.

S.R.

Altres imatges:
L'Ajuntament millora la seva transparència i supera el 80% d'indicadors -Imatge 2-L'Ajuntament millora la seva transparència i supera el 80% d'indicadors -Imatge 3-
  • Any del Llibre - Programa d'actes 2018
  • Propostes Educatives 2018-2019
  • Participa
  • Agenda institucional
  • Sala de premsa
  • Imatge corporativa
  • Govern obert i transparència
  • Pla d'Acció Municipal (PAM)
  • Seu-e Ripollet
  • Cita prèvia
  • R-Bici
  • Assessorament sobre habitatge
  • Estudi olors
  • Formulari refugiats
  • Llista de reparació jurídica amb les 137 víctimes del franquisme a Ripollet
  • No puc esperar
  • Observatori contra homofòbia
  • Ripollet TV a YouTube
  • Ripollet Ràdio a la carta