El Butlletí fa 30 anysLa crònica de Ripollet en 10.000 pàgines
Aquest 2013 s'assoleixen tres dècades d'informació municipal periòdica a Ripollet. El març de 1983 sortia al carrer el primer número d'El Butlletí d'informació municipal. Fins aquell moment, l'explicació al ciutadà sobre la gestió de l'Ajuntament s'havia limitat a fulls puntuals i 9 números d'un primigeni Butlletí d'informació urbana. Des d'aquella data i al llarg de les darreres tres dècades, s'han editat prop de 10.000 pàgines de notícies municipals, en 222 números; 37 a l'època 1983-1993, més 185 de desembre de 1993 fins avui. Darrera aquests continguts, trobem la firma de professionals i empreses que han treballat per donar el millor servei a la ciutadania. Tres etapes
Fins l'any 1983, la comunicació municipal de l'Ajuntament de Ripollet es basava en l'edició d'uns fulls informatius ciclostilats de dos o quatre pàgines, que eren una mena de taulell d'anuncis i avisos i, puntualment, una desena d'edicions més àmplies, sota el nom Butlletí d'informació urbana. Oferien, principalment, informacions sobre obres públiques, impostos i els actes de la Festa Major.
A les portes de les eleccions municipals de 1983, que van revalidar al difunt Carles Ferré (PSUC) en el seu segon mandat, es va posar en marxa el que es va anomenar 'II Època' de la publicació, ja amb un format estàndard de revista, des de l'acabat de crear Gabinet de Comunicació, coordinat per Emiliano Mora, periodista i advocat i actual secretari de l'Ajuntament.
La publicació va néixer en ple esclat dels mitjans de proximitat, després de l'autoafirmació democràtica que va significar la frustració del cop d'Estat del 23-F i poc després de la creació, per part de la societat civil, de les emissores Ràdio Ripollet i Antena Directa i, seguidament, la Revista de Ripollet.
L'impuls del mitjà municipal va ser degut a la necessitat de comunicar la gestió consistorial, centrada en aquells moments en aconseguir serveis bàsics, com ara la construcció del Mercat Municipal de la plaça de Pere Quart, en un marc de construcció de la societat democràtica. Durant aquesta etapa, de 1983 a 1993, El Butlletí va introduir el color i va relatar la construcció d'equipaments pràcticament inexistents, com ara escoles, parcs i el Casal d'Avis, així com diverses promocions de pisos de protecció oficial, el desmantellament del campament gitano del riu o la campanya cívica 'Ripollet, bonic i net'. El 1993 es van incorporar els articles dels partits polítics.
Després de dos anys amb el format DINA3, El Butlletí va tornar al format DINA4 i es va ampliar a 24 pàgines, a partir de 1993, quan es va fer càrrec del Departament de Premsa la periodista Anna Gonzàlez, que va dirigir El Butlletí fins l'any 2004. Gonzàlez és l'actual directora de Comunicació de l'Entitat de Mediambient. Van estar a la secretaria de redacció Mònica Herrera (actual responsable de Premsa) i Natividad Román. L'elaboració dels continguts va anar a càrrec d'EMA Publicacions i el fotògraf Miquel Alba. El 1997 s'incorpora la publicitat i el 2000 es passa al format DINA3 plegat i un disseny mixt entre revista i diari. Aquesta etapa El Butlletí recull la consolidació d'una gran vida cultura i associativa, que distingeix Ripollet pel seu dinamisme.
El 2001 Juan Parralejo (PSC) entra d'alcalde i al poc temps esclata la polèmica per l'Ecoparc de Montcada. Així mateix, El Butlletí explica la restauració del Molí d'en Rata i l'obertura de la deixalleria, el Club de la Feina, el vial del riu i l'acord del Mas Duran.
El 2002 pren el relleu a EMA l'empresa DeBarris i la periodista Remei Herrera s'encarrega de la redacció, després de passar per Ripollet Ràdio i la direcció de la Revista de Ripollet.
Finalment, a partir de 2004 es fa una remodelació de la comunicació municipal i el periodista Toni Miralles, fins aleshores responsable de Ripollet Ràdio (1997) i els continguts de la web municipal (2001), dirigirà també El Butlletí, cosa que permet una gestió integral dels mitjans, que passen a funcionar com una redacció única, al mateix temps que El Butlletí serà totalment en català.
Durant uns mesos el Patronat de Comunicació debat El Butlletí i encarrega a la redacció un nou projecte, que culmina el 2007 amb el naixement del BR. L'equip s'amplia amb les periodistes Laia Prats (ComRàdio) i Francina Ricart (Ràdio Barberà). El nou format donarà més presència a les informacions culturals i s'arriba a les actuals 40 pàgines.
La comunicación local, un dret
La cronologia dels mitjans municipals comença el 1983 amb les edicions regulars d'El Butlletí. El 1998 s'enceta la programació estable de Ripollet Ràdio, que prenia el relleu a Ràdio Ripollet (1982-1997). L'any 2001 es posava en marxa la web municipal, el 2006 la GuiAgenda, el 2009 l'Agenda de Ripollet i el 2011 és renovada i ampliada la web, coincidint amb el seu desè aniversari, al mateix temps que naixia el diari digital InfoRipollet .
A tot això, cal sumar altres serveis, impulsats el 2011, com ara la web de la Ràdio a la carta , el canal de vídeo de YouTube Ripollet TV i la presència de la informació municipal a les xarxes socials, a través d'InfoRipollet a Facebook i Twitter.
10.000 pàgines
En aquests 30 anys, els mitjans municipals han posat negre sobre blanc, banda sonora i imatge a l'actualitat local. S'han editat prop de 10.000 pàgines d'informacions i fet 40.000 fotografies, més de 50.000 hores de ràdio, desenes d'anuncis i cartells i a la web, 8.000 notícies i 2.500 programes.
Un esforç de molts
No obstant, els mitjans solen parlar molt poc d'ells mateixos. L'objectiu d'aquest reportatge és explicar com és el dia a dia de la redacció de mitjans municipals de Ripollet i el seu paper com a servei públic a l'abast de tota la ciutadania. Una feina que no hauria estat possible sense el suport dels professionals i empreses que hi han treballat, així com els voluntaris i becaris que hi han col·laborat. Tots ells són l'actiu d'uns mitjans de proximitat que, en aquests moments de globalització, continuen essent un dret i una necessitat.
La redacció única
Els mitjans municipals funcionen com una redacció única multimèdia. Significa que les informacions s'adapten i ofereixen simultàniament a través de diversos canals: premsa, ràdio, vídeo i web. Això, és possible per l'aposta multimèdia realitzada durant la darrera dècada, fet que ha permès optimitzar els recursos i configurar el petit equip, encarregat d'informar de tot el que passa i es fa a Ripollet, amb l'objectiu d'arribar a tots els públics i a través de diferents mitjans i suports.
Les notícies es 'fabriquen' a partir de les notes que cada dia arriben a la redacció, convocatòries de premsa, trucades i correus d'entitats i veïns, així com de la pròpia curiositat periodística pel que passa al voltant. Setmanalment, l'equip es reuneix per coordinar agenda i planificar el repartiment de la feina i la cobertura d'actes.
Les informacions s'elaboren amb criteris periodístics, a partir de les anotacions, documentació, gravacions d'àudio i vídeo, fotografies i material d'arxiu. Cada mitjà té les seves característiques i llenguatge i precisa d'una extensió, estil de redacció i domini d'un programari específic professional (programes d'edició de publicacions, disseny, retoc fotogràfic, muntatge de vídeo i so). Amb aquests continguts s'elaboren, principalment, El Butlletí (17.000 exemplars); l'Agenda mensual (5.000), agendes i butlletins informatius horaris; l'Info radiofònic setmanal i les notícies i actes d'agenda de la web municipal. A més, es fan les falques de la ràdio, cartelleria i fotografies.
L'escrit queda
El Butlletí municipal està dissenyat, compaginat i redactat íntegrament per la redacció dels mitjans municipals. Té 40 pàgines i una tirada bimensual de 17.000 exemplars, bustiats a domicili a totes les cases, comerços i empreses de Ripollet. La seva impressió es finança en un 90% gràcies a la publicitat.
El Butlletí municipal fa un seguiment bimensual de tot el relacionat amb la gestió municipal, els acords adoptats als plens i juntes de govern, així com les obres i projectes en marxa. Així mateix, dedica més de la meitat de la publicació a la cultura i a donar difusió a les activitats dutes a terme per les entitats de la vila.
Cada edició s'obre amb un tema de creació pròpia, principalment sobre un servei o un tema de rellevància social o cultural. La resta de la revista s'estructura en seccions: Opinió (articles dels cinc partits amb representació municipal), Govern (plens, juntes, Mancomunitat Intermunicipal i Consell Comarcal), Via pública (urbanisme) i Serveis (educació, salut i medi ambient -que inclou una col·laboració sobre meteorologia, realitzada per la Casa Natura-) i Societat (polítiques d'igualtat, solidaritat i entitats socials). El segon bloc està dedicat majoritàriament a la cultura, tant la promoguda pel PMC com per les associacions. En cada número es dedica un espai fix a la programació del Teatre Auditori. La publicació es tanca amb les seccions: Joventut, Ocupació, Esport, Comunicació i una entrevista a la contraportada. Del Butlletí va néixer l'any 2009 l'Agenda, que actualment té 16 pàgines i 5.000 exemplars, distribuïts per les botigues.
La web, motor de la informació municipal
Amb de 500 i 1.000 visites d'IP diferents diàries, la web és actualment el motor de la informació municipal. L'ús d'internet, cada vegada més preferent i intensiu, ha fet esdevenir aquest canal prioritari per a la comunicació que genera l'Ajuntament i la difusió general de l'activitat de la vila.
Això afecta també a l'organització de la redacció, que fa una primera versió de les notícies per a web, que després adapta en format breu per al butlletí informatiu horari, de forma més àmplia i amb talls de veu o entrevista per a l'informatiu setmanal i, finalment, es fa un text actualitzat a data de tancament per al Butlletí.
La web permet donar notícies i actes d'agenda de manera immediata, en qualsevol moment i lloc. A mitjanit es publiquen les novetats de la jornada i, habitualment, es fa una actualització a mig matí i una altra al vespre.
Les informacions venen acompanyades de fotografies i es poden completar amb documents per descarregar i materials audiovisuals, que se serveixen des de la web de la Ràdio a la carta i el canal Ripollet TV a YouTube.
Per tal de facilitar la feina en equip, la Redacció disposa d'una adreça electrònica comuna pmcom@ripollet.cat i una àrea comuna virtual, on s'aboquen, de manera sistematitzada, els textos, les gravacions i les fotografies.
La web i la ràdio municipals són els mitjans més immediats. En el cas de Ripollet, la Regidoria de Comunicació de l'Ajuntament de Ripollet va apostar des del primer moment, l'any 2011, per un servei de notícies web potent.
Amb un fons de més de 8.000 notícies i prop de 5.000 actes d'agenda, la web municipal s'ha consolidat com el canal informatiu amb més continguts i visites de Ripollet. A més, permet la descàrrega lliure del material gràfic i la inserció de vídeos de producció pròpia.
Aquesta amplitud de continguts va portar, l'any 2011, a la creació de la marca InfoRipollet, que compta amb un diari digital i un servei automatitzat d'alertes sobre les novetats diàries, a través de les xarxes socials Facebook i Twitter, especialment pensat per als usuaris d'smartphones.
La ràdio vs el vídeo
Tot i l'atractiu del vídeo, que va donar 10.000 visionats de Ripollet TV del 6/11-11/12, la ràdio continua essent el pal de paller de l'audiovisual a Ripollet, amb prop de 100.000 descàrregues des de la seva posada en marxa al 2011).
La riquesa de l'emissora es basa en la llarga tradició de voluntariat de la radiodifusió local, on es combina l'experiència de col.laboradors amb prop de 30 anys a les ones locals, amb una nova fornada de joves i entitats que, al llarg de les dues darreres temporades, s'han sumat al projecte i que estan donant vida i continuïtat a una programació, amb uns trenta-cinc espais entre setmanals, quinzenals i mensuals.
Quant a les notícies locals, a partir de les elaborades primer per a la web, cada matí es confeccionen els butlletins informatius i les agendes. A més, els divendres, a les 13 hores, s'emet l'Info, amb notícies amb talls de veu i entrevistes en viu als estudis o per telèfon.
Ara, el gran repte és el vídeo. Fins al moment, ja s'han fet prop d'un centenar de produccions, sobretot d'exposicions i plens. Aquest és el mitjà més laboriós i complex de tots, però també, gràcies a les noves tecnologies, el que té més camí per recórrer.
El futur és a les xarxes socials
Internet ha revolucionat, en poc temps, la manera d'informar. Gràcies a l'aparició i extensió de les xarxes socials fa només cinc anys hem passat de la societat que garanteix el dret del ciutadà a estar informat, al ciutadà informador.
Facebook, Twitter i els blogs faciliten que qualsevol persona o entitat pugui fer públiques les seves informacions, opinions i materials audiovisuals d'una manera immediata, senzilla i gratuïta. A més, permeten la interacció amb altres usuaris, incloent els mateixos mitjans de comunicació, que ara disposen de noves fonts de les quals nodrir-se.
Diferents departaments de l'Ajuntament compten amb els seus propis canals a les xarxes socials, des d'on s'adrecen a col·lectius específics. Quant als mitjans municipals, disposen d'un servei d'alertes a través de Facebook i Twitter, sota el denominador comú InfoRipollet, amb desenes d'usuaris agregats, que escriuen comentaris i informacions i reenvien als seus contactes els enllaços a aquells continguts i activitats que consideren interessants.
Es tracta de fonts inesgotables de notícies que, al mateix temps, realimenten la lectura de les publicacions i les visites a la web municipal, la Ràdio a la carta i Ripollet TV a YouTube. Dos exemples són la mitjana de 100 descàrregues de cada programa de ràdio o el Ple, que té més visites via web que públic a la sala.
Gràcies a les xarxes socials, la comunicació de proximitat esdevé més democràtica i participativa que mai. Però no cal oblidar que també són el terreny perfecte per al sensacionalisme. En aquest sentit, no poden substituir, però sí que complementen als mitjans i són el termòmetre de la societat actual.
Redacció dels mitjans municipals. Regidoria de Comunicació
Rambla de Sant Jordi, 6, 1r Tel. 93 594 20 48 i estudis de ràdio 93 594 21 64 pmcom@ripollet.cat @InfoRipollet ripollet.cat info.ripollet.cat
Fotos:
- imatge alegòrica del 30 aniversari
- l'equip de redacció actual (d'esquerra a dreta): Toni Miralles, Reme Herrera, Laia Prats i Francina Ricart.
- Diferents dissenys que ha tingut la portada d'El Butlletí des de 1993.
Fins l'any 1983, la comunicació municipal de l'Ajuntament de Ripollet es basava en l'edició d'uns fulls informatius ciclostilats de dos o quatre pàgines, que eren una mena de taulell d'anuncis i avisos i, puntualment, una desena d'edicions més àmplies, sota el nom Butlletí d'informació urbana. Oferien, principalment, informacions sobre obres públiques, impostos i els actes de la Festa Major.
A les portes de les eleccions municipals de 1983, que van revalidar al difunt Carles Ferré (PSUC) en el seu segon mandat, es va posar en marxa el que es va anomenar 'II Època' de la publicació, ja amb un format estàndard de revista, des de l'acabat de crear Gabinet de Comunicació, coordinat per Emiliano Mora, periodista i advocat i actual secretari de l'Ajuntament.
La publicació va néixer en ple esclat dels mitjans de proximitat, després de l'autoafirmació democràtica que va significar la frustració del cop d'Estat del 23-F i poc després de la creació, per part de la societat civil, de les emissores Ràdio Ripollet i Antena Directa i, seguidament, la Revista de Ripollet.
L'impuls del mitjà municipal va ser degut a la necessitat de comunicar la gestió consistorial, centrada en aquells moments en aconseguir serveis bàsics, com ara la construcció del Mercat Municipal de la plaça de Pere Quart, en un marc de construcció de la societat democràtica. Durant aquesta etapa, de 1983 a 1993, El Butlletí va introduir el color i va relatar la construcció d'equipaments pràcticament inexistents, com ara escoles, parcs i el Casal d'Avis, així com diverses promocions de pisos de protecció oficial, el desmantellament del campament gitano del riu o la campanya cívica 'Ripollet, bonic i net'. El 1993 es van incorporar els articles dels partits polítics.
Després de dos anys amb el format DINA3, El Butlletí va tornar al format DINA4 i es va ampliar a 24 pàgines, a partir de 1993, quan es va fer càrrec del Departament de Premsa la periodista Anna Gonzàlez, que va dirigir El Butlletí fins l'any 2004. Gonzàlez és l'actual directora de Comunicació de l'Entitat de Mediambient. Van estar a la secretaria de redacció Mònica Herrera (actual responsable de Premsa) i Natividad Román. L'elaboració dels continguts va anar a càrrec d'EMA Publicacions i el fotògraf Miquel Alba. El 1997 s'incorpora la publicitat i el 2000 es passa al format DINA3 plegat i un disseny mixt entre revista i diari. Aquesta etapa El Butlletí recull la consolidació d'una gran vida cultura i associativa, que distingeix Ripollet pel seu dinamisme.
El 2001 Juan Parralejo (PSC) entra d'alcalde i al poc temps esclata la polèmica per l'Ecoparc de Montcada. Així mateix, El Butlletí explica la restauració del Molí d'en Rata i l'obertura de la deixalleria, el Club de la Feina, el vial del riu i l'acord del Mas Duran.
El 2002 pren el relleu a EMA l'empresa DeBarris i la periodista Remei Herrera s'encarrega de la redacció, després de passar per Ripollet Ràdio i la direcció de la Revista de Ripollet.
Finalment, a partir de 2004 es fa una remodelació de la comunicació municipal i el periodista Toni Miralles, fins aleshores responsable de Ripollet Ràdio (1997) i els continguts de la web municipal (2001), dirigirà també El Butlletí, cosa que permet una gestió integral dels mitjans, que passen a funcionar com una redacció única, al mateix temps que El Butlletí serà totalment en català.
Durant uns mesos el Patronat de Comunicació debat El Butlletí i encarrega a la redacció un nou projecte, que culmina el 2007 amb el naixement del BR. L'equip s'amplia amb les periodistes Laia Prats (ComRàdio) i Francina Ricart (Ràdio Barberà). El nou format donarà més presència a les informacions culturals i s'arriba a les actuals 40 pàgines.
La comunicación local, un dret
La cronologia dels mitjans municipals comença el 1983 amb les edicions regulars d'El Butlletí. El 1998 s'enceta la programació estable de Ripollet Ràdio, que prenia el relleu a Ràdio Ripollet (1982-1997). L'any 2001 es posava en marxa la web municipal, el 2006 la GuiAgenda, el 2009 l'Agenda de Ripollet i el 2011 és renovada i ampliada la web, coincidint amb el seu desè aniversari, al mateix temps que naixia el diari digital InfoRipollet .
A tot això, cal sumar altres serveis, impulsats el 2011, com ara la web de la Ràdio a la carta , el canal de vídeo de YouTube Ripollet TV i la presència de la informació municipal a les xarxes socials, a través d'InfoRipollet a Facebook i Twitter.
10.000 pàgines
En aquests 30 anys, els mitjans municipals han posat negre sobre blanc, banda sonora i imatge a l'actualitat local. S'han editat prop de 10.000 pàgines d'informacions i fet 40.000 fotografies, més de 50.000 hores de ràdio, desenes d'anuncis i cartells i a la web, 8.000 notícies i 2.500 programes.
Un esforç de molts
No obstant, els mitjans solen parlar molt poc d'ells mateixos. L'objectiu d'aquest reportatge és explicar com és el dia a dia de la redacció de mitjans municipals de Ripollet i el seu paper com a servei públic a l'abast de tota la ciutadania. Una feina que no hauria estat possible sense el suport dels professionals i empreses que hi han treballat, així com els voluntaris i becaris que hi han col·laborat. Tots ells són l'actiu d'uns mitjans de proximitat que, en aquests moments de globalització, continuen essent un dret i una necessitat.
La redacció única
Els mitjans municipals funcionen com una redacció única multimèdia. Significa que les informacions s'adapten i ofereixen simultàniament a través de diversos canals: premsa, ràdio, vídeo i web. Això, és possible per l'aposta multimèdia realitzada durant la darrera dècada, fet que ha permès optimitzar els recursos i configurar el petit equip, encarregat d'informar de tot el que passa i es fa a Ripollet, amb l'objectiu d'arribar a tots els públics i a través de diferents mitjans i suports.
Les notícies es 'fabriquen' a partir de les notes que cada dia arriben a la redacció, convocatòries de premsa, trucades i correus d'entitats i veïns, així com de la pròpia curiositat periodística pel que passa al voltant. Setmanalment, l'equip es reuneix per coordinar agenda i planificar el repartiment de la feina i la cobertura d'actes.
Les informacions s'elaboren amb criteris periodístics, a partir de les anotacions, documentació, gravacions d'àudio i vídeo, fotografies i material d'arxiu. Cada mitjà té les seves característiques i llenguatge i precisa d'una extensió, estil de redacció i domini d'un programari específic professional (programes d'edició de publicacions, disseny, retoc fotogràfic, muntatge de vídeo i so). Amb aquests continguts s'elaboren, principalment, El Butlletí (17.000 exemplars); l'Agenda mensual (5.000), agendes i butlletins informatius horaris; l'Info radiofònic setmanal i les notícies i actes d'agenda de la web municipal. A més, es fan les falques de la ràdio, cartelleria i fotografies.
L'escrit queda
El Butlletí municipal està dissenyat, compaginat i redactat íntegrament per la redacció dels mitjans municipals. Té 40 pàgines i una tirada bimensual de 17.000 exemplars, bustiats a domicili a totes les cases, comerços i empreses de Ripollet. La seva impressió es finança en un 90% gràcies a la publicitat.
El Butlletí municipal fa un seguiment bimensual de tot el relacionat amb la gestió municipal, els acords adoptats als plens i juntes de govern, així com les obres i projectes en marxa. Així mateix, dedica més de la meitat de la publicació a la cultura i a donar difusió a les activitats dutes a terme per les entitats de la vila.
Cada edició s'obre amb un tema de creació pròpia, principalment sobre un servei o un tema de rellevància social o cultural. La resta de la revista s'estructura en seccions: Opinió (articles dels cinc partits amb representació municipal), Govern (plens, juntes, Mancomunitat Intermunicipal i Consell Comarcal), Via pública (urbanisme) i Serveis (educació, salut i medi ambient -que inclou una col·laboració sobre meteorologia, realitzada per la Casa Natura-) i Societat (polítiques d'igualtat, solidaritat i entitats socials). El segon bloc està dedicat majoritàriament a la cultura, tant la promoguda pel PMC com per les associacions. En cada número es dedica un espai fix a la programació del Teatre Auditori. La publicació es tanca amb les seccions: Joventut, Ocupació, Esport, Comunicació i una entrevista a la contraportada. Del Butlletí va néixer l'any 2009 l'Agenda, que actualment té 16 pàgines i 5.000 exemplars, distribuïts per les botigues.
La web, motor de la informació municipal
Amb de 500 i 1.000 visites d'IP diferents diàries, la web és actualment el motor de la informació municipal. L'ús d'internet, cada vegada més preferent i intensiu, ha fet esdevenir aquest canal prioritari per a la comunicació que genera l'Ajuntament i la difusió general de l'activitat de la vila.
Això afecta també a l'organització de la redacció, que fa una primera versió de les notícies per a web, que després adapta en format breu per al butlletí informatiu horari, de forma més àmplia i amb talls de veu o entrevista per a l'informatiu setmanal i, finalment, es fa un text actualitzat a data de tancament per al Butlletí.
La web permet donar notícies i actes d'agenda de manera immediata, en qualsevol moment i lloc. A mitjanit es publiquen les novetats de la jornada i, habitualment, es fa una actualització a mig matí i una altra al vespre.
Les informacions venen acompanyades de fotografies i es poden completar amb documents per descarregar i materials audiovisuals, que se serveixen des de la web de la Ràdio a la carta i el canal Ripollet TV a YouTube.
Per tal de facilitar la feina en equip, la Redacció disposa d'una adreça electrònica comuna pmcom@ripollet.cat i una àrea comuna virtual, on s'aboquen, de manera sistematitzada, els textos, les gravacions i les fotografies.
La web i la ràdio municipals són els mitjans més immediats. En el cas de Ripollet, la Regidoria de Comunicació de l'Ajuntament de Ripollet va apostar des del primer moment, l'any 2011, per un servei de notícies web potent.
Amb un fons de més de 8.000 notícies i prop de 5.000 actes d'agenda, la web municipal s'ha consolidat com el canal informatiu amb més continguts i visites de Ripollet. A més, permet la descàrrega lliure del material gràfic i la inserció de vídeos de producció pròpia.
Aquesta amplitud de continguts va portar, l'any 2011, a la creació de la marca InfoRipollet, que compta amb un diari digital i un servei automatitzat d'alertes sobre les novetats diàries, a través de les xarxes socials Facebook i Twitter, especialment pensat per als usuaris d'smartphones.
La ràdio vs el vídeo
Tot i l'atractiu del vídeo, que va donar 10.000 visionats de Ripollet TV del 6/11-11/12, la ràdio continua essent el pal de paller de l'audiovisual a Ripollet, amb prop de 100.000 descàrregues des de la seva posada en marxa al 2011).
La riquesa de l'emissora es basa en la llarga tradició de voluntariat de la radiodifusió local, on es combina l'experiència de col.laboradors amb prop de 30 anys a les ones locals, amb una nova fornada de joves i entitats que, al llarg de les dues darreres temporades, s'han sumat al projecte i que estan donant vida i continuïtat a una programació, amb uns trenta-cinc espais entre setmanals, quinzenals i mensuals.
Quant a les notícies locals, a partir de les elaborades primer per a la web, cada matí es confeccionen els butlletins informatius i les agendes. A més, els divendres, a les 13 hores, s'emet l'Info, amb notícies amb talls de veu i entrevistes en viu als estudis o per telèfon.
Ara, el gran repte és el vídeo. Fins al moment, ja s'han fet prop d'un centenar de produccions, sobretot d'exposicions i plens. Aquest és el mitjà més laboriós i complex de tots, però també, gràcies a les noves tecnologies, el que té més camí per recórrer.
El futur és a les xarxes socials
Internet ha revolucionat, en poc temps, la manera d'informar. Gràcies a l'aparició i extensió de les xarxes socials fa només cinc anys hem passat de la societat que garanteix el dret del ciutadà a estar informat, al ciutadà informador.
Facebook, Twitter i els blogs faciliten que qualsevol persona o entitat pugui fer públiques les seves informacions, opinions i materials audiovisuals d'una manera immediata, senzilla i gratuïta. A més, permeten la interacció amb altres usuaris, incloent els mateixos mitjans de comunicació, que ara disposen de noves fonts de les quals nodrir-se.
Diferents departaments de l'Ajuntament compten amb els seus propis canals a les xarxes socials, des d'on s'adrecen a col·lectius específics. Quant als mitjans municipals, disposen d'un servei d'alertes a través de Facebook i Twitter, sota el denominador comú InfoRipollet, amb desenes d'usuaris agregats, que escriuen comentaris i informacions i reenvien als seus contactes els enllaços a aquells continguts i activitats que consideren interessants.
Es tracta de fonts inesgotables de notícies que, al mateix temps, realimenten la lectura de les publicacions i les visites a la web municipal, la Ràdio a la carta i Ripollet TV a YouTube. Dos exemples són la mitjana de 100 descàrregues de cada programa de ràdio o el Ple, que té més visites via web que públic a la sala.
Gràcies a les xarxes socials, la comunicació de proximitat esdevé més democràtica i participativa que mai. Però no cal oblidar que també són el terreny perfecte per al sensacionalisme. En aquest sentit, no poden substituir, però sí que complementen als mitjans i són el termòmetre de la societat actual.
Redacció dels mitjans municipals. Regidoria de Comunicació
Rambla de Sant Jordi, 6, 1r Tel. 93 594 20 48 i estudis de ràdio 93 594 21 64 pmcom@ripollet.cat @InfoRipollet ripollet.cat info.ripollet.cat
Fotos:
- imatge alegòrica del 30 aniversari
- l'equip de redacció actual (d'esquerra a dreta): Toni Miralles, Reme Herrera, Laia Prats i Francina Ricart.
- Diferents dissenys que ha tingut la portada d'El Butlletí des de 1993.