'Nascuts per llegir' tractarà sobre com escollir les lectures i explicar contes als infants
Aquest dimecres 26 d'abril tindrà lloc una nova sessió del programa ‘Nascuts per llegir', que en aquesta ocasió versarà sobre com triar les lectures i explicar contes als infants. Va adreçada a pares i mares i tindrà lloc a la Biblioteca Municipal a dos quarts de set del vespre. La iniciativa va ser posada en marxa l'estiu passat passat de manera pilot, per part de diverses associacions sanitàries i biblioteques, a Ripollet i una vintena de municipis catalans. Des d'aleshores, s'ha organitzat una desena de xerrades, sobre temes al voltants de l'educació infantil i lectures relacionades.
NOTA DE PREMSA
‘Llegir un conte al teu fill, això és un acte d'amor'. Gustavo Martín Garzo
‘Nascuts per llegir' explica com fer que els vostres fills gaudeixin de la lectura
Són molts els estudis que s'han publicat sobre els beneficis de la lectura i la majoria d'autors aconsellen començar a explicar contes des dels primers mesos de vida.
A través del projecte ‘Nascuts per Llegir' llevadores, infermeres i pediatres des de les seves consultes aconsellen als pares la lectura en veu alta als seus fills. D'una manera natural, i paral·lelament a altres recomanacions mèdiques, com per exemple, quins aliments han de prendre els nadons en cada etapa o la informació del pla de vacunes; informen als pares que la lectura en veu alta és un vehicle que permet als nadons adquirir la competència lingüística, afavorir la relació entre pares i fills i establir una relació constant entre el món que envolta el nen i el seu propi món interior.
Al sortir de la consulta del pediatre, els pares i mares coneixen des d'un punt de vista teòric quins són els beneficis de la lectura en veu alta. Però què han de fer quan s'arriba a casa? quins llibres han de triar? com han d'explicar el conte? quins jocs poden compartir amb els seus fills mentre comparteixen la lectura? són algunes de les preguntes amb les seves respostes que es donen al projecte Nascuts per Llegir, que ha elaborat un document informatiu destinat a pares i mares amb l'objectiu de donar una sèrie de consells pràctics a l'hora d'explicar un conte i orientar-los sobre quins triar.
Aquest i altres materials estan a la disposició de totes les persones interessades en el projecte a través del pàgina web del Nascuts per Llegir (www.nascutsperllegir.org). Us convidem, a visitar la pàgina on trobareu més informació referent al projecte, a les proves pilot i a les activitats que es porten a terme a les diferents biblioteques.
Nascuts per llegir és una iniciativa que neix l'any 2002 i té els seus antecedents en l'experiència italiana Nati per Leggere. Nascuts per llegir compta amb el suport del Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. Des dels seus inicis, aposten per aquesta iniciativa el Consell Català del Llibre per a Infants i Joves, la Secció d'Atenció Primària de la Societat Catalana de Pediatria, l'Associació Catalana d'Infermeria Pediàtrica i l'Associació Catalana de Llevadores.
Des del 2005 i fins al 2007, el projecte és una realitat a 21 municipis de tot Catalunya i es preveu que en podran beneficiar-se uns 50.000 nadons. Tots aquests ajuntaments que desenvolupen Nascuts per llegir han implicat en el projecte a les regidories de Cultura, Ensenyament, Serveis Socials i Sanitat i comparteixen recursos amb altres institucions per fer possible que la biblioteca municipal, els centres d'assistència primària i el centres de salut formin part de la iniciativa.
Nadons i lectura en veu alta
L'estructura que s'ha organitzat permet que les actuacions locals tinguin la màxima flexibilitat. En aquest sentit, la llevadora és la primera mediadora entre els pares i la biblioteca per explicar els beneficis de la lectura en veu alta als nadons. El pediatres i la infermeria pediàtrica, dins els seus programes de salut, trameten als pares la importància de la lectura, reparteixen guies de lectura amb seleccions de llibres preparats per les biblioteques i fan el seguiment progressiu del grau d'atenció i concentració de l'infant, a partir de l'apropament al llibre i la lectura. Finalment, en les diferents biblioteques municipals que participen en Nascuts per llegir s'ha adequat un espai per acollir als petits lectors i s'ha organitzat un “racó de pares” per recollir publicacions de psicologia infantil, pedagogia, literatura infantil, entre d'altres. El personal de les biblioteques és l'encarregat de coordinar el projecte a l'àmbit local, organitzar visites a les biblioteques amb les futurs pares i recomanar literatura infantil.
Formen part del projecte els següents municipis catalans: Abrera, Amposta, Balaguer, Barcelona, Blanes, Castell-Platja d'Aro, Cerdanyola del Vallès, el Vendrell, Figueres, Manresa, Mollerussa, Montornès del Vallès, Palafrugell, Ripollet, Roses, Tàrrega, Torredembarra, Vidreres, Vielha e Mijaran i Vilaseca.
NOTA DE PREMSA
‘Llegir un conte al teu fill, això és un acte d'amor'. Gustavo Martín Garzo
‘Nascuts per llegir' explica com fer que els vostres fills gaudeixin de la lectura
Són molts els estudis que s'han publicat sobre els beneficis de la lectura i la majoria d'autors aconsellen començar a explicar contes des dels primers mesos de vida.
A través del projecte ‘Nascuts per Llegir' llevadores, infermeres i pediatres des de les seves consultes aconsellen als pares la lectura en veu alta als seus fills. D'una manera natural, i paral·lelament a altres recomanacions mèdiques, com per exemple, quins aliments han de prendre els nadons en cada etapa o la informació del pla de vacunes; informen als pares que la lectura en veu alta és un vehicle que permet als nadons adquirir la competència lingüística, afavorir la relació entre pares i fills i establir una relació constant entre el món que envolta el nen i el seu propi món interior.
Al sortir de la consulta del pediatre, els pares i mares coneixen des d'un punt de vista teòric quins són els beneficis de la lectura en veu alta. Però què han de fer quan s'arriba a casa? quins llibres han de triar? com han d'explicar el conte? quins jocs poden compartir amb els seus fills mentre comparteixen la lectura? són algunes de les preguntes amb les seves respostes que es donen al projecte Nascuts per Llegir, que ha elaborat un document informatiu destinat a pares i mares amb l'objectiu de donar una sèrie de consells pràctics a l'hora d'explicar un conte i orientar-los sobre quins triar.
Aquest i altres materials estan a la disposició de totes les persones interessades en el projecte a través del pàgina web del Nascuts per Llegir (www.nascutsperllegir.org). Us convidem, a visitar la pàgina on trobareu més informació referent al projecte, a les proves pilot i a les activitats que es porten a terme a les diferents biblioteques.
Nascuts per llegir és una iniciativa que neix l'any 2002 i té els seus antecedents en l'experiència italiana Nati per Leggere. Nascuts per llegir compta amb el suport del Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. Des dels seus inicis, aposten per aquesta iniciativa el Consell Català del Llibre per a Infants i Joves, la Secció d'Atenció Primària de la Societat Catalana de Pediatria, l'Associació Catalana d'Infermeria Pediàtrica i l'Associació Catalana de Llevadores.
Des del 2005 i fins al 2007, el projecte és una realitat a 21 municipis de tot Catalunya i es preveu que en podran beneficiar-se uns 50.000 nadons. Tots aquests ajuntaments que desenvolupen Nascuts per llegir han implicat en el projecte a les regidories de Cultura, Ensenyament, Serveis Socials i Sanitat i comparteixen recursos amb altres institucions per fer possible que la biblioteca municipal, els centres d'assistència primària i el centres de salut formin part de la iniciativa.
Nadons i lectura en veu alta
L'estructura que s'ha organitzat permet que les actuacions locals tinguin la màxima flexibilitat. En aquest sentit, la llevadora és la primera mediadora entre els pares i la biblioteca per explicar els beneficis de la lectura en veu alta als nadons. El pediatres i la infermeria pediàtrica, dins els seus programes de salut, trameten als pares la importància de la lectura, reparteixen guies de lectura amb seleccions de llibres preparats per les biblioteques i fan el seguiment progressiu del grau d'atenció i concentració de l'infant, a partir de l'apropament al llibre i la lectura. Finalment, en les diferents biblioteques municipals que participen en Nascuts per llegir s'ha adequat un espai per acollir als petits lectors i s'ha organitzat un “racó de pares” per recollir publicacions de psicologia infantil, pedagogia, literatura infantil, entre d'altres. El personal de les biblioteques és l'encarregat de coordinar el projecte a l'àmbit local, organitzar visites a les biblioteques amb les futurs pares i recomanar literatura infantil.
Formen part del projecte els següents municipis catalans: Abrera, Amposta, Balaguer, Barcelona, Blanes, Castell-Platja d'Aro, Cerdanyola del Vallès, el Vendrell, Figueres, Manresa, Mollerussa, Montornès del Vallès, Palafrugell, Ripollet, Roses, Tàrrega, Torredembarra, Vidreres, Vielha e Mijaran i Vilaseca.