El Protocol de conservació de l'art urbà, model de preservació dels murals per a altres municipis
L'Ajuntament de Ripollet i la Diputació han presentat el Protocol de conservació d'art urbà de la localitat, que destaca en la novetat que també inclou els murals.
El document, elaborat per l'Oficina de Patrimoni Cultural, registra 50 obres, de les quals 20 són murals, una diagnosi sobre el seu estat i consells per a la reparació i/o manteniment. Es tracta d'una iniciativa pionera, que l'ens provincial està ensenyant com a model en congressos i per a altres municipis.
Va donar la benvinguda a la presentació, realitzada a finals de gener, al Centre d’Interpretació Molí d’en Rata, el regidor de Cultura i Patrimoni, Roger Bayó, qui va senyalar la importància que les administracions es facin càrrec de la preservació dels murals de més valor. Seguidament, les tècniques de la Diputació van desgranar la singularitat i evolució del projecte. Així, la cap de la secció tècnica de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona, Teresa Reyes, va destacar com el treball havia esdevingut un model per a altres municipis, en incloure els murals com a patrimoni a conservar. Per la seva part, Núria Avecilla i Rosa M. Gasol, tècniques del Laboratori de Conservació i Restauració de l’OPC, van detallar l’abast de la seva feina, des de les primeres intervencions als monuments d’Emma Malera i Joan Abad, fins a completar l’inventari d’obres, artistes i materials utilitzats als murals.
La conservació de l’art urbà o "street art" sorgeix a partir de finals de segle XX i es perfila com a una nova especialitat derivada de l’escultura pública i el muralisme, amb unes característiques ben específiques. Sovint, en el cas dels murals, es tracta d’un art il·legal o alegal i de naturalesa efímera, per la qual cosa la seva conservació queda compromesa. Tot i això, hi ha obres més permanents, derivades d’encàrrecs públics o creades amb motiu de festivitats, amb uns valors reconeguts artístics, socials, simbòlics, identitaris, que justifiquen la planificació d’accions de conservació futura.
A petició del CIP Molí d’en Rata, i dins el Programa de Conservació de l’OPC, s’inicia el projecte amb els objectius d’identificar i revisar l’estat de conservació, en un primer moment de 45 obres, elaborar un protocol de conservació preventiva i incloure-les dins de l’inventari de patrimoni cultural del municipi. El programa va anar des de la recollida d’informació, a la redacció del protocol i fitxar un total de 20 murals dins el catàleg de patrimoni de Ripollet.
La pervivència de l’art urbà va lligada a la seva ubicació i als factors ambientals, però també ve condicionada per la tria del suport i dels materials pictòrics par part de l’artista. És important conèixer-los, documentar les seves particularitats, sovint heterodoxes, per tal de garantir la seva conservació futura. La creació del Protocol de conservació preventiva suposa una iniciativa pionera i serà un eina d’utilitat per guiar als gestors de patrimoni i facilitar la tria dels criteris d’intervenció en l’art mural urbà.