L'Ajuntament de Ripollet presenta el nou sistema de recollida de residus Ripollet Aporta
Es tracta d'un sistema mixt que, en el cas dels domicilis particulars, s'aplicarà de forma diferent entre el nucli de Ripollet i el barri de Tiana i Pont Vell. El nou servei combina el porta a porta d'algunes fraccions (envasos, resta i paper i cartró) amb contenidors intel·ligents tancats per recollir la brossa orgànica i el tèxtil sanitari. En el cas dels residus generats per comerços i la resta d'activitats econòmiques seran recollits porta a porta al nucli urbà. La fracció del vidre es continuarà llançant a contenidors oberts com els actuals a tot el municipi.
Ripollet farà un pas important en la gestió dels residus a finals del mes de juny, amb un canvi de model pel que fa a la seva recollida. Com altres 200 municipis d'arreu de Catalunya, Ripollet aposta per una alternativa dirigida a aturar el canvi climàtic, millorant els nivells de reciclatge. Com ha explicat l'alcalde, José M. Osuna, en una roda de premsa celebrada aquest dimarts 3 de maig, es tracta "d'una decisió responsable, que hem de prendre, encara que generi neguit, per tal d'aconseguir una ciutat més sostenible i més neta". El nou sistema combinarà la recollida porta a porta de cartró, envasos i resta al nucli urbà, amb contenidors tancats per a orgànica (és a dir, que caldrà obrir-los amb una targeta que es repartirà entre els veïns) i contenidors oberts per al vidre a tot el municipi, així com bústies (contenidors més petits) també tancades per al tèxtil higiènic.
A Ripollet, la recollida selectiva de residus està al voltant del 39%, molt per sota del que marca la Unió Europea. L'objectiu, com ha explicat Osuna, és assolir com a mínim l'objectiu de la UE del 60% per al 2030, "per no haver d'afrontar sancions". Un sistema "que funcionarà si totes i tots ens hi impliquem com cal", ha afirmat l'alcalde, tot reconeixent que aquests canvis poden semblar complicats en un inici, però per això "des de l'Ajuntament farem tot el possible per posar-ho fàcil i acompanyar els veïns i veïnes en aquest procés de canvi". Així, a ripollet.cat es pot trobar tota la informació sobre el nou sistema Ripollet Aporta. També s'ha creat el canal de Telegram Ripollet Aporta, on estar al dia de totes les novetats que es vagin produint respecte del nou sistema de gestió de residus i s'ha posat a disposició de la ciutadania el correu electrònic ripolletaporta@ripollet.cat per fer arribar els seus dubtes i suggeriments.
L'alcalde de Ripollet, José M. Osuna, i la 1a tinenta d'alcalde, Pilar Castillejo, durant la roda de premsa.
Durant els mesos de maig i juny es realitzaran unes 1.200 visites a activitats econòmiques i centres educatius, 200 reunions amb comunitats de propietaris de 7 habitatges o més i es repartirà a cadascun dels 15.000 habitatges de Ripollet el material necessari per participar correctament en el nou sistema de recollida: bujol reixat per a l'orgànica, imant amb el calendari de recollida segons el sector, bosses amb identificador per a la fracció resta i sense identificar per a l'orgànica. També s'instal·larà un punt informatiu mòbil, diferents dies, al Mercat Setmanal, al Mercat Municipal i al barri de Pont Vell. A partir de la posada en marxa del nou model, s'ubicarà una oficina de Ripollet Aporta a la nau municipal de serveis del polígon Cadesbank, entre els carrers de Molí i Bilbao. Així doncs, durant els pròxims dos mesos, està previst que entre 20 i 30 educadors ambientals, contractats amb el suport de Ripollet Impulsa, estaran al carrer per informar i atendre a totes les veïnes i veïns de Ripollet.
Un model adaptat per Ripollet
La regidora de Serveis Municipals, Pilar Castillejo, ha explicat, per la seva part, que "el nou sistema de recollida de residus és específic per a Ripollet, adaptat al territori, d'acord amb l'aprenentatge de les experiències d'altres municipis que han realitzat canvis similars i que estan funcionant amb bons resultats". Així, no serà igual a tots els barris ni als diferents sectors i tampoc serà igual per a les llars i els comerços. "Al barri de Tiana – Pont Vell ho farem diferent per la seva proximitat a Cerdanyola i amb l'objectiu de no perjudicar el municipi veí", ha afirmat Castillejo. En aquest sector de Ripollet, el porta a porta només s'aplicarà a la recollida comercial, en orgànica i paper i cartró, i les veïnes i els veïns continuaran utilitzant contenidors, que estaran tancats per als envasos, l'orgànica i la resta, i seran oberts per al paper i cartró i el vidre.
El nucli de Ripollet es dividirà en tres sectors, amb un calendari de recollida diferent. El porta a porta es farà per a les fraccions de paper i cartró, envasos i resta. Per al vidre es continuarà fent servir contenidor obert (com els actuals) i, per a l'orgànica serà tancat (caldrà targeta per obrir-lo). També hi haurà una vintena de bústies per al tèxtil sanitari, repartides per tot el municipi. Els comercials tindran recollida porta a porta per a totes les fraccions, excepte per al vidre, que es farà amb contenidor obert, com els particulars.
La targeta arribarà per correu
Les targetes per obrir els contenidors s'enviaran per carta a tots els habitatges. La mateixa targeta incorpora un QR per descarregar una aplicació per al mòbil que podran utilitzar tots els membres del domicili. D’aquesta manera, es podran obrir els contenidors i les bústies amb el mòbil, sense necessitat de portar la targeta física. Aquesta targeta no contindrà cap dada personal de l'usuari.
La 1a tinenta d'alcalde Pilar Castillejo mostra la nova targeta que servirà per obrir els contenidors tancats.
En el cas del porta a porta, els veïns i veïnes hauran de dipositar les seves escombraries entre les 20 h i 22 h del dia que toqui per a cada fracció. Les persones que, per qualsevol motiu, no puguin baixar els residus en aquesta franja (de 20 a 22 h), podran fer ús de les àrees d'emergència, fins a tres vegades a la setmana. Aquestes àrees d'emergència són espais on es podran trobar tots els contenidors diferents per a cada fracció. S'hi podrà accedir amb la targeta de Ripollet Aporta. Hi haurà una àrea d'emergència fixa, que estarà ubicada al costat de l'Oficina de Ripollet Aporta, a la nau de serveis entre el carrer de Molí i el de Bilbao, i el seu horari serà de 8 h a 22 h. També hi haurà dues àrees d'emergències mòbils, que s'ubicaran cada dia en una zona diferent del municipi, seguint un calendari que estarà prefixat. En aquest cas, l'horari serà entre les 17 i les 22 h.
Pilar Castillejo, explicant el funcionament de les àrees d'emergència.
"Sabem que és un canvi important i, per això, el nostre objectiu és acompanyar els veïns i veïnes, no només els primers mesos d'implantació", explicava la regidora, qui també ha avançat que es treballarà, amb el suport de l'AMB i l'Agència de Residus de Catalunya, en aconseguir en el futur una fiscalitat més justa, amb l'objectiu d'acabar aplicant una taxa per generació de residus.
NdP/JS