Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Moció per a la millora urgent de les línies de bus a Ripollet. Presentada pel grup de ADR. Exp. 2024/10216.-

Ripollet és el municipi de Catalunya més poblat i metropolità que no disposa de cap connexió ferroviària, la qual cosa fa que el seu transport públic per connectar-se amb la resta del territori presenti una dependència absoluta amb el bus.

El nostre municipi té les següents 9 línies: E4 (Ripollet-Barcelona,servei exprés), 620 (RipolletBarcelona, per carretera), B2 (Ripollet-Cerdanyola-Sabadell), B5 (Ripollet-Sabadell, directe), 648 (Bellaterra-UAB-Ripollet-Montcada), 685 Ripollet (Can Tiana-Montcada i Reixac), 621 (BarcelonaPolígon Santiga), 690 (Badalona-UAB) i N62 (Barcelona-Ripollet-Cerdanyola-UAB-Sant Cugat, servei de NitBus).

Malgrat que la competència de gestió d’aquestes línies de bus correspon encara al Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, l’any 2021 la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona van acordar el traspàs de les línies d’autobús E4, 620 i 685 en favor de la segona. Tot i això, encara no s’ha fet efectiu aquest traspàs, ja que l’AMB no l’ha formalitzat. Per tant, cal posar de manifest de forma pública que ni Generalitat ni l’AMB estan complint amb les seves competències i responsabilitats acordades. També cal tenir en compte que des del 2019 les veïnes i veïns de Ripollet han de pagar anualment el Tribut Metropolità a l’AMB, un tribut que la població i el Ple de Ripollet s’ha manifestat reiteradament contrari a la seva implantació. Aquest impost hauria de garantir uns serveis de transport públics de qualitat per suplir les greus mancances que pateix Ripollet des de fa molts anys en relació amb l'anivellament de la primera i la segona corona metropolitana, i la resta del territori. Malauradament, durant aquests anys no només no s’han capgirat les diferències entre la primera i la segona corona, sinó que des de l’AMB no s’observa cap esforç ni voluntat en planificar l’arribada de nous serveis metropolitans en municipis com Ripollet.

A més, l’Ajuntament de Ripollet té la responsabilitat de liderar, reivindicar i treballar per a que es realitzin les millores de les línies de bus.

Malgrat que durant els últims anys es van fer algunes millores, especialment, a nivell de freqüències i horaris, i noves línies, aquestes són insuficients per atendre les necessitats de la gent de Ripollet actualment, tenint en compte una demanda que creix anualment. Segons dades del Departament, l’E4 ha doblat el nombre de persones usuàries en els últims deu anys (de 621.067 validacions el 2013 a 1.244.648 el 2023) i ha tingut un augment del 22,75% del 2022 al 2023.

És rellevant que altres línies importants per la seva destinació i ús que en fa la ciutadania com, per exemple, la línia 620 (cap a Barcelona, persones treballadores i estudiants) i 648 (cap a la UAB, estudiants) presenten un augment del 39,82% (361.823 validacions el 2023) i 24,29% (109.615 validacions el 2023) respectivament en aquest mateix període. En general, les línies de bus de Ripollet han sofert un augment del 18,44% en els últims anys.

Conseqüentment, durant l’últim any, aquesta demanda creixent ha agreujat el col·lapse i la inseguretat, sense que les administracions implicades estiguin donant les respostes que de forma urgent són necessàries. Això es manifesta de forma més especial i preocupant en l’E4 on diàriament es repeteixen moments en què els busos van plens a vessar, amb gent dreta i apretada, deixant a terra a moltíssima gent que no té espai per pujar-hi en moltes parades (coincidint amb les últimes parades del pas per Ripollet o des de Barcelona) provocant situacions complicades, problemàtiques i tenses, i que, en hores puntes, fins i tot s’està posant en risc la integritat física i fins i tot la vida de les persones usuàries, que es troben enganxades al vidre de davant del conductor durant tot el trajecte.

Aquestes persones usuàries són veïns i veïnes que necessiten del bus per anar a treballar i estudiar, o fer gestions de necessitat o rebre assistència de diversa mena, la qual cosa fa que aquesta problemàtica els perjudica de forma clara, directa i continuada.

En tota aquesta situació, cal fer un reconeixement a les persones conductores dels busos, que mantenen la professionalitat en tot moment i fan el possible per ajudar a les persones usuàries, però els quals també pateixen una situació insostenible, ja que han de suportar continus episodis d'estrès, que pot arribar a repercutir en la qualitat de la seva feina.

Així doncs, estem davant d’una situació de demanda creixent, amb serveis col·lapsats i insegurs en diversos trams horaris, mentre les diverses administracions competents no estan actuant, la qual cosa ha provocat una greu insatisfacció i sensació de deixadesa per part de les persones usuàries.

Davant d’aquesta greu i urgent situació, afortunadament, hi ha grups de persones que no volen romandre passives davant d’aquestes problemàtiques i han començat a organitzar-se i mobilitzar-se per exigir a les administracions responsables que es posin les solucions adients i que no poden esperar més dilacions ni excuses. Des de l’Ajuntament s’ha de donar suport a aquestes iniciatives i poder treballar conjuntament en favor d’objectius comuns que afavoreixin el conjunt del poble de Ripollet.

Per tot l’exposat, el grup municipal DECIDIM RIPOLLET, proposa al Ple de l’Ajuntament de Ripollet l’adopció dels següents acords:

1.- Instar indistintament al Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya i a l’Àrea Metropolitana de Barcelona el reforç urgent i immediat de la línia E4, sense perjudici de la coordinació que entre les dues administracions hagin d’establir a efectes del traspàs de les competències a l’AMB.

2.- Instar amb urgència la creació d’una Taula de Treball sobre les línies de bus, d’acord amb l’article 21 del Reglament de Participació, amb l’objectiu de coordinar mesures per resoldre l’actual situació de col·lapse, especialment de la línia E4. Aquesta taula s’haurà de reunir amb una periodicitat adequada i estarà composada per membres representants al Ple dels grups municipals, de les persones usuàries afectades, del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, per tal de fer seguiment de la situació i de les mesures que es vagin implementant, de manera transparent i participada, així com per prendre noves mesures i acords escaients. Es garantirà la publicitat dels acords als que s’arribi per tal que el conjunt de la ciutadania de Ripollet els pugui conèixer.

3.- Expressar el suport de l’Ajuntament de Ripollet a les iniciatives socials i ciutadanes que estan apareixent per a mobilitzar-se en favor d’un transport públic de qualitat a Ripollet, així com facilitar els mitjans municipals per tal que es puguin organitzar.

4.- Comunicar aquests acords al Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, al grup de persones usuàries de bus i a les associacions de veïns de Ripollet.